Formål

Kommuneplantillæg nr.13 til Kommuneplan 2017 er udarbejdet i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplan 11.19 – boliger på Holbækvej 102. Holbæk Kommune har frasolgt den tidligere børneinstitution og køber ønsker at indrette boliger i den eksisterende bevaringsværdige bygning samt at opføre supplerende ny bebyggelse.

Kommuneplantillæg nr.13 udlægger således området, som tidligere blev brugt til institutionsformål, til boligformål. Anvendelsen ændres således fra offentligt formål til boligmål. Området ligger i dag i byzone, og forbliver byzone efter vedtagelsen af lokalplan 11.19 og kommuneplantillæg nr.13.

Området består af matr.14 gl, Jyderup By, Jyderup.

Matr. 14gl er på nuværende tidspunkt omfattet af kommuneplanramme 11.001, der foreskriver anvendelsen til offentligt formål - skole og idrætsanlæg. Da området fremtidigt vil benyttes til boligformål, vil kommuneplantillæg nr.13 ændre anvendelsen til boligformål. Det nye kommuneplantillæg ændrer desuden eksisterende ramme geografisk. Området er forsynet med 2 parkeringsarealer og 2 adgangsveje, hvoraf den ene flyttes et par meter. Det vurderes således, at et nyt boligområde på arealet, både ift. eksisterende byliv og trafikale omstændigheder, er velplaceret til boligformål i Jyderup Bymidte.

Eksisterende ramme:

Fremtidig boligramme for matr. nr. 14 gl vil med kommuneplantillæg nr.13 blive boligramme 11.B21, der foreskriver etageboliger samt tæt-lav beboelse i maks. 1,5 etage, med en bebyggelsesprocent på 40 for den enkelte ejendom og en maks. bygningshøjde på 8,5 m.

Forhold til anden planlægning

Det er vurderet, at kommuneplantillægget er i overensstemmelse med den statslige og regionale planlægning. Hele Jyderup By er registreret som et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD), hvorfor matr. nr. 14 gl er en del af OSD området. Holbæk Kommune skal derfor følge ”Bekendtgørelse nr.1697 af 21. december 2016 om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse.”

Udpegningen har ingen konsekvenser for planforslagene, og der vil ikke være behov for at fastsætte retningslinjer herom, da planforslagene omfatter allerede lokalplanlagte byområder. Ligeledes vurderes det, at planlægning for boliger ikke udgør en risiko mht. grundvandsforureningen, jf. vejledningen.

Holbæk Kommune har vurderet, at planen ikke vil indebære en beskadigelse eller ødelæggelse af bilag IV-arters yngle- eller rasteområder.

Miljøvurdering

Der er foretaget en screening af planforslagenes (lokalplanen og kommuneplantillægget) miljømæssige påvirkninger i henhold til Lov om Miljøvurdering af planer og programmer (Lbk 2018-10-25 nr. 1225 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter). Miljøscreeningen er offentliggjort som bilag til planforslagene.

Ifølge lovens §8 stk.2, nr.2 udarbejdes en miljøvurdering, når der tilvejebringes planer, som giver mulighed for anlægsprojekter, der kan få en væsentlig indvirkning på miljøet. Planforslagene vurderes på baggrund af en foretaget screening ikke at kunne få en væsentlig indvirkning på miljøet, og vurderes derfor ikke at være omfattet af krav om miljøvurdering af planerne, da;

kommuneplantillægget ikke medfører væsentlige ændringer, da planområdet er beliggende i byzone og er omgivet af bymæssig bebyggelse omfang og udformning af bebyggelse og anlæg reguleres med en tilpasning til eksisterende forhold, herunder vejforhold samt hensyntagen til eksisterende bevaringsværdig bygning
Afgørelsen om ikke at udarbejde miljørapport er offentliggjort sammen med planforslagene.

Høring

Forslag til kommuneplantillæg nr.13 (samt lokalplanforslag 11.19) er i høring i perioden fra den 28. marts til den 23. maj 2019.

Herefter vil Kommunalbestyrelsen tage stilling til planforslagene.

Rammer

Følgende nye rammeområder bliver udlagt i tillægget:

11.B21 - Boligområde v. Holbækvej
11.O01 - Jyderup Skole og Jyderup Hallen

Følgende rammeområder bliver aflyst ved tillæggets endelige vedtagelse:

11.O01 - Jyderup Skole og Jyderup Hallen